יום שלישי, 8 באוגוסט 2006

המלחמה בעיניהם

עוד משחר ההיסטוריה כולם יודעים כי "מלחמה זה רע", נא להכיר: איך נתפסת המלחמה בעיני הנביא ישעיהו, הרמב"ם, אלברט איינשטיין ואחרים.

המלחמה בלבנון נמשכת ונמשכת, אז לפני שמגיעים להידרדרות או למפנה מדיני, חשוב לדעת איך נתפס המונח מלחמה בעיני אנשי שם עוד מימי התנ"ך.

בתנ"ך, בספר ישעיהו (פרק מ"ה, פסוק ז’) נכתב: "יוצר אור ובורא חושך, עושה שלום ובורא רע. אני ה’ עושה כל אלה". לפי הרמב"ם (1135-1204) בספרו "מורה נבוכים" (חלק שלישי, פרק י’) קיימת בפסוק זו הקבלה ספרותית. כשם שהחושך איננו ישות בפני עצמה, אלא חוסר ישות, דהיינו: העדר אור - כך גם הרע איננו ישות בפני עצמה אלא העדר שלום.

מטרתו של הרמב"ם הייתה לנקות את יוצר העולם מאחריות לרוע הקיים בו. לפי תפישתו זו, האל אחראי רק על יצירת האור והשלום, ואילו במקום בו אין אלוהים - יש חושך ורוע. משתמע מתפיסתו זו ש"העדר שלום הינו רע בפני עצמו", ואין האלוהים מעורב במצב זה.

הקבלה מעניינת מתקופתנו על הקשר שבין העדר אור להעדר שלום ניתן לראות בכך שאותם גורמים המעוניינים במלחמות, מעדיפים את כוחות החושך החשאיים, ואת ריחוקם של זרקורי התקשורת. כשחלק ניכר מאמצעי התקשורת פנו לנעשה בלבנון (בעל-כורחם של המעוניינים במלחמה זו) - נוצר חושך תקשורתי יחסי באזורים אחרים בעולם, שאפשרו לכוחות הרוע לפעול באין מפריע.

אין זה מקרה שמיד לאחר התחלת המלחמה בלבנון, והפניית תשומת הלב התקשורתית לשם, פתחו כוחות ממשלת סרי-לנקה בהתקפה מסיבית על הטמילים ההינדים, ממשלת הפיליפינים פתחה במתקפה על המורדים המוסלמים בדרום המדינה, ואילו בעזה גדל משמעותית מספר האזרחים שנהרגו. כמו שנאמר, החושך (התקשורתי) והרוע משרתים את מחרחרי המלחמה, ואילו הטוב, האור והשקיפות עושים חסד עם תומכי השלום.

להלן אסופה קצרה של ציטוטים מפי אנשי-שם המתייחסים למלחמה באשר היא:

בנימין פרנקלין (מחשובי האבות המייסדים של ארצות-הברית): "מעולם לא היו בנמצא מלחמה טובה או שלום רע".

ארנסט המיינגווי (סופר ועיתונאי אמריקאי ידוע 1899-1961): "לעולם אל תחשוב שמלחמה, לא משנה כמה הכרחית או כמה צודקת, איננה פשע".

מהטמה גנדי: "מה זה משנה למתים, ליתומים, ולחסרי הבית, האם ההרס המטורף נעשה בשם הטוטליטריות, או בשמותיהם הקדושים של החירות והדמוקרטיה?"

מרקוס טוליוס קיקרו (מדינאי, נואם מוכשר, ופילוסוף רומי 106-43 לפנה"ס): "שלום לא צודק עדיף על פני המלחמה הצודקת".

מרטין לותר קינג (מנהיג השחורים בארה"ב, חתן פרס נובל לשלום, 1929-1968): "התקווה היחידה שלנו היום טמונה ביכולתנו לרתום מחדש את הרוח המהפכנית, ולהיכנס אל עולם עויין לעיתים, תוך הכרזת איבה נצחית לעוני, לגזענות ולמיליטריזם".

דוויט ד. אייזאוואר (נשיא ארצות-הברית 1953-1961): "כל רובה שמיוצר, כל ספינת קרב שהושקה, כל טיל שנורה – מהווה למעשה, גניבה מאלו הרעבים שלא ניתן להאכיל, ואלו חסרי הלבוש - שלא ניתן להלביש".

גרגורי קלרק (פוליטיקאי שמרן בריטי עכשווי): "האם פצצות הן הדרך היחידה להצית את רוחו של האדם? – האם כוח הרצון האנושי הוא כל כך עלוב כפי ששתי מלחמות העולם הוכיחו?" .

ז’ורז’ קלמנסו (ראש ממשלת צרפת פעמיים במחצית הראשונה של המאה ה-20): "המלחמה היא עסק רציני מדי מכדי להפקידו בידי אנשי הצבא".

אלברט איינשטיין: "כל עוד קיימים גברים – תהיינה מלחמות".

אלברט איינשטיין: "אינני יודע מה יהיו כלי המלחמה בהם ייעשה שימוש במלחמת העולם השלישית, אך במלחמת העולם הרביעית ילחמו באבנים ומקלות".

רונלד רייגן: "ההיסטוריה הוכיחה שמלחמות מתחילות כשממשלות מאמינות שמחיר המלחמה הוא זול".

אלינור רוזוולט (מנהיגה פוליטית, אשתו של נשיא ארה"ב, 1892-1962): "אנו חייבים להתמודד עם העובדה לפיה או שכולנו נמות ביחד או שנלמד לחיות ביחד, ואם אנו רוצים לחיות ביחד - אנחנו חייבים לדבר".

איזק אסימוב: "אלימות היא המפלט הראשון של חסרי היכולת והכישרון".

הרברט הובר (נשיא ארה"ב בשנים 1929-33): "אנשים מבוגרים יחסית מכריזים על מלחמות. אך הצעירים הם אלו שיצטרכו להילחם ולמות"

ר. בקמינסטר פולר (איש חזון אמריקאי, 1895-1983): "או שהמלחמות לא יהיו עוד - או שהמין האנושי לא יהיה עוד".

ג’ינט רנקין (חברת הקונגרס הראשונה בארה"ב, 1880-1973): "אינך יכול לנצח במלחמה יותר מאשר אתה יכול לנצח ברעידת אדמה".

ארנסט המיינגווי (סופר ועיתונאי אמריקאי ידוע 1899-1961): "בימים ההם כתבו שזה טהור וראוי למות למען המולדת. אך במלחמה המודרנית אין שום דבר טהור או ראוי בגסיסה שלך. אתה תמות כמו כלב ללא שום סיבה טובה".

אלברט איינשטיין: "החלוצים של עולם נטול-מלחמות הם אותם צעירים המסרבים לשרת בצבא".

(המאמר הופיע ב- www.scoop.co.il)

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה