יום רביעי, 11 בפברואר 2009

הצעה מעשית לברק אובמה לפתרון הסכסוך הישראלי-ערבי

ללא ממשלה חזקה בישראל , ללא הנהגה אפקטיבית לכלל העם הפלשתיני, וללא אימון במשטר בסוריה, - יש צורך ביצירתיות כדי לנצל את תקופת שילטונו של הנשיא הנאור ברק אובמה, - כדי להביא שלום כולל למזרח-התיכון.

ברור לכל צופה ניטראלי שהפתרון לסכסוך הישראלי –ערבי כולו, צפון בויריאציה כלשהיא על תוכנית השלום הסעודית, שהפכה לתוכנית השלום הערבית.
ההתקדמות כעת היא בעייתית. בצד הפלשתינאי אין גורם מקובל על כל הפלשתינאים איתו ניתן לנהל משא-ומתן. בצד הישראלי, כל ממשלת שמאל שתוקם, - לא תצליח לפנות את יהודה ושומרון מההתנחלויות, מבלי להסתכן בהתפרצות מלחמת אזרחים בנוסח יהודי ישראל. ומאידך, כל ממשלת ימין שתוקם – תתפרק ברגע שהסכם שלום הכולל נסיגה יובא להצבעה. במצב זה יתכן ותקום ממשלת אחדות, אך גם ממשלה כזו- אין סיכוי רב שתקבל תוכנית שלום על בסיס התוכנית הסעודית. בצד הסורי, נתון השלטון בידי אליטה מצומצמת שלא ניתן לתת בה אימון.

מה עושים?

הצעתי היא לברק אובמה שיקרא לכנס של הקוורטאט, ללא השתתפות הצדדים לסכסוך. הקוורטאט יגבש תוכנית שלום, המקובלת על ארה"ב, רוסיה, האו"ם והאיחוד האירופי. סביר להניח שהתוכנית המוסכמת תיהיה דומה להפליא לתכנית הסעודית, עם מספר שינויים. ההסכם יכלול גם קביעה מפורשת לגבי מעמדם החוקי והאזרחי של הערבים בישראל. כמו-כן יכלול ההסכם לוח זמנים מחייב לכל שלבי ההסכם.
הקוורטאט ידרוש מהפרלמנטים של ישראל, הרשות הפלסטינית וסוריה, - להעביר חוק משאל-עם. פרלמנט שלא יסכים, – יסבול מסנקציות בינלאומיות חריפות, עד שיסכים.
שלושת העמים יתבקשו לאשר את תכנית השלום המוצעת במשאל עם ישיר, בנוכחות משקיפים בינלאומיים. עם שלא יסכים לה, - יוכר על ידי הקהילה הבינלאומית כאחראי לכשלון הפתרון, ויוטלו עליו סנקציות, עד שישנה את עמדתו, או עד שיצליח לשכנע את הקוורטאט בצידקת התנגדותו. במקרה בו ישתכנע הקוורטאט שנעשה עוול, - תוגש הצעת קוורטאט חדשה, והתהליך דלעיל יחזור על עצמו עד לקבלת ההסכם על ידי כל הצדדים.
לאחר אישור הסכם השלום ע"י שלושת העמים, יעשו הגורמים השותפים לקווארטאט כל אשר לאל-ידם, כולל שימוש בכוח צבאי, על מנת לממש את הכתוב בו, ככתבו וכלשונו, ובא לציון גואל...
והיה אם התסריט הזה יעבוד, הוא יוכל לשמש כמודל לפתרון סיכסוכים אתניים קשים אחרים ברחבי העולם. הצלחת פתרונות מסוג זה, יכולה לקדם את האנושות למדרגה גבוהה יותר של ציביליזציה, - בה דמוקרטיה ישירה, וארגוני ממשל בינלאומיים משתפים פעולה לפתרון בעיות גיאו-פוליטיות. צעד נוסף בדרך להגשמת חזון ממשלה עולמית דמוקרטית על-לאומית.

(הופיע ב- www.scoop.co.il)

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה